No flash player!

It looks like you don't have flash player installed. Click here to go to Macromedia download page.


Home arrow > Races 2011 arrow Race 1 KOK 2011 Berghem
Race 1 KOK 2011 Berghem


BIPOSTO WINT ZIJN EERSTE WEDSTRIJD



Thomas startte de race, het veld zat wat tijd betreft dicht bij elkaar, met een uitschieter van kombi kart –e kart maar die rijden toch in de super-pro.
Al vlug werd duidelijk dat Fejo racing onze grootste concurrent werd.
De beste drie in de pro gingen over naar de super-pro dus dat opende voor ons kansen om wedstrijden te gaan winnen.
Het is altijd een verrassing of dat ook daadwerkelijk gebeurd, tot op de race dag wisten wij dit niet, waarom die geheimzinnigheid denk ik dan maar……


Na een teleurstellend seizoen 2010 had het team aanvankelijk besloten om de kart aan de wilgen te hangen,  dus verdween de kart in de aanhangwagen om vervolgens er niet meer uit te komen.
De maanden verstreken,  inmiddels was het al begin februari en begon bij Ronald de kartkriebels toch weer te komen.

Ronald vroeg Evert om de kart toch maar over te bouwen naar een nieuw frame.  Je weet maar nooit,  als de Kings niks wordt hebben we altijd een nieuwe kart om ergens een keer wat rondjes te rijden voor de fun.
Evert bouwde de kart over naar een nieuw frame van 2006, wij reden met een frame van 2009.
Waarom dan een frame van 2006? Nou, die hadden wij gewoon nog liggen..….
Thomas had aangegeven om niet meer voor ons te gaan rijden,  dit omdat hij ook nog in een andere klasse rijd,  en het werd wel erg veel karten als hij ook nog eens met ons mee ging doen.
De kans om nog mee te doen aan de Kings werd daardoor alleen maar kleiner.

Ronald had zich toch voorgenomen om toch te proberen aan de Kings mee te gaan doen al was het maar voor een wedstrijd.
De kart was klaar nu alleen nog een rijder, gelukkig gaf Thomas aan dat hij nog wel een paar wedstrijden met ons mee wilde rijden, dus wij konden ons inschrijven voor de eerste wedstrijd.

Hadden wij ons voorbereid zoals voorgaande jaren? Nou nee!! De eerste race van het seizoen was in Berghem.

De zaterdag voor de wedstrijd haalde wij voor het eerst de kart uit de spreekwoordelijke doos.
Geen test kilometers voorafgaand, gewoon nu of nooit. De kart deed het wonder boven wonder goed, de training verliep op rolletjes, met een tijd van 55.6 door Thomas gereden deden wij wat afstelling betreft mee met de top. Het team sloot een volmaakte training af en ging vol vertrouwen de race tegemoet.

Ronde tijd in de training:
Thomas  55.7
Ronald  56.1
Marc  56.2
Ronald v.d Hengel  56.3  

Het weer was het weekend perfect, zaterdag en zondag was gelijk dus wat afstelling betreft zat het wel goed. Het team besloot op nieuwe banden te kwalificeren en dat pakte goed uit, vol verbazing  zetten Thomas het team op pole met een tijd van 55,6

Thomas startte de race, het veld zat wat tijd betreft dicht bij elkaar, met een uitschieter van kombi kart –e kart maar die rijden toch in de super-pro.
Al vlug werd duidelijk dat Fejo racing onze grootste concurrent werd.
De beste drie in de pro gingen over naar de super-pro dus dat opende voor ons kansen om wedstrijden te gaan winnen.
Het is altijd een verrassing of dat ook daadwerkelijk gebeurd, tot op de race dag wisten wij dit niet, waarom die geheimzinnigheid denk ik dan maar……

Op de race dag zagen wij op het scoringsbord dat inderdaad de eerste drie naar de super-pro zijn gegaan. CK racing, 2 MG en Veersedam racing.

De maximale rijtijd werd geloot op 45 minuten en dat was gunstig, wij reden met vier coureurs.
Marc Nieland was er nieuw bij gekomen, Marc is 19 jaar jong en weegt 60 kilo. Rijdt regelmatig een wedstrijdje met huurkarts. Voor Marc en voor ons was het nog even aftasten of hij in het team zou passen en of hij het wel leuk genoeg zou vinden om met ons door te gaan, dit is volgens mij goed gekomen!

Het deelnemers veld bestond uit 17 teams, niet erg veel maar het was niet anders.
Len vertelde ons wel dat wanneer er niet meer team bij kwamen dit het laatste jaar Kings of Karting is, het zo niet rendabel. Ondanks dat de eerste drie van de pro naar de super –pro waren gegaan hoefde wij  ons ook al waren ze in onze klasse gebleven geen zorgen te maken want het zou gaan tussen ons en Fejo racing. 

Thomas reed erg goed reed in de wedstrijd een tijd van 55.1. marc reed ook erg goed mee en zetten een tijd neer van 55.7. Ronald t.b reed wellicht zijn beste race in Berghem en zette een tijd neer van 55.8. Ronald van de Hengel deed het ietsje minder en reed een ronde tijd van 56.1.
Thomas had met zijn tijd de snelste ronde neer gezet , maar tot onze grootte verbazing zagen wij dat de nummers twee en drie van vorig jaar terug gezet waren tijdens de race naar onze klasse.
Je zult maar op plaats een rijden in je klasse en hun rijden voor je,  maarja ze rijden toch super-pro, dus niks aan de hand zou je denken. 
Van het ene moment naar het andere rij je niet meer op nummer een maar op nummer drie, kansloos meneer de organisator.

Gelukkig voor ons reden ze ruim achter ons maar door de omzetting wordt 2 Mg toch derde terwijl ze in de super –pro het podium niet zouden halen.
Voor ons in de toekomst zullen wij rekening moet houden met 2 Mg en Veersedam.

Ronald zou zijn tweede stint beginnen maar het was tactisch beter om zijn stint te laten rijden door Thomas. Fejo had een foute inschatting gemaakt wat wissels betreft, zij hadden hun rijder een paar keer te vroeg binnen gehaald waardoor ze een extra wissel moesten doen om zodoende niet over de maximale rijtijd te komen. Een wissel duurt ongeveer een ronde, dus wij moesten binnen een ronde van Fejo racing  blijven.

Na Ronald vd Hengel zijn stint gingen wij van een halve ronde voorsprong naar een halve ronde achterstand en om de schade te beperken was het verstandig om Thomas te laten rijden omdat Fejo racing hun snelste man de baan op stuurde om zo de schade wat hun betreft te beperken.

Marc zou de laatste stint rijden en wij bleven binnen een ronde van Fejo racing.
Na de laatste wissel van Fejo racing lagen wij een halve ronde voor op hun en dat bleef zo tot het einde van de race.

De rijders hebben goed gereden en tactisch waren wij erg sterk.

Ik wil Evert in het bijzonder bedanken, hij heeft in een korte tijd een kart op de baan gezet die super reed, petje af!!
Het Biposto racingteam heeft zijn eerste race gewonnen en zijn zesde algemeen geëindigd.

De tijd gereden in de race:
Thomas 55,1
Marc 55,7
Ronald tb 55,8
Ronald vd h 56,1

Vorig jaar werd het team tweede en zevende algemeen.   

Het team krijgt een extra punt voor de pole positie, of toch niet Veersedam racing reed een snellere tijd maar reden toen (nog ) niet in onze klasse.
Nadat de wedstrijdleiding hun naar onze klasse had gezet reden zij een snellere tijd dan ons, dus de extra punt gaat aan onze neus voorbij.


Volgende race op een voor ons alle een nieuwe baan.
Vleddderveen 16 april.


Klik hier voor een filmpje !!

Kombikart Ekart oppermachtig op Berghem

 

Kombikart Ekart heeft op Berghem duidelijk gemaakt een serieuze kandidaat te zijn voor de titel in de Kings of Karting. Zowel in de kwalificatie als in de race stond er geen maat op Ekart. Met bijna een ronde voorsprong op Signmind (RK1) en Koene Sparerib won Ekart voor het derde jaar op rij een Kings-race.

 

Veel veranderingen in het deelnemersveld van de Kings of Karting. Kampioen Koene doet het een jaar rustiger aan. Voor deze race werden de krachten gebundeld met Sparerib. Bij VDH Motorsports maakte Arjen Korporaal aan de zijde van Senna Koolen een comeback na vier jaar afwezigheid uit de Kings. C2N/Telematch en DoubleU waren afwezig op Berghem, terwijl Racemates dit seizoen slechts één team inzet. Exige is definitief gestopt. Het gevolg was dat de superproklasse mager bezet was met slechts vijf teams, tegen tien teams in de proklasse en twee RK1’s.

Slechts zeventien karts namen kortom deel op Berghem, het laagste in de historie van het kampioenschap. Nooit eerder waren er minder dan twintig karts. Voor organisator Len van Leeuwen van Karting Events reden een oproep te doen aan (oude en nieuwe) teams om zich in te schrijven. ,,Dit is één van de leukste kartkampioenschappen die er zijn. Competitief en niet duur. Ik organiseer het niet om er geld aan te verdienen, maar het moet me ook geen geld kosten. We hebben meer dan twintig teams nodig. Om de Kings of Karting op de langere termijn te waarborgen moeten er aan het einde van dit seizoen toch wel 25 deelnemers zijn.’’

 

Kwantiteit en kwaliteit zijn twee verschillende dingen. Met het tweede zit het nog altijd goed in de Kings. De tijden zaten als vanouds dicht op elkaar. Met één uitzondering. Ekart was een klasse apart, niemand kon qua rondetijden ook maar in de buurt van de Brabanders komen. Dat bleek al in de kwalificatie, waar met speels gemak de pole-position behaald werd. Ekart kon zich in de race zelfs veroorloven om een pitstop meer te maken dan de concurrentie en nog met bijna een ronde voorsprong op de concurrentie te finishen.

Signmind knokte de hele race met Koene/Sparerib en VDH Motorsports voor de plek achter Ekart. Hun tweede plaats is het beste resultaat van een RK1-team in de Kings. Koene/Sparerib finishte als derde, voor VDH en B&B Racing, dat de aansluiting verloor doordat er twee keer gewacht moest worden bij de tankplaats.

Sterk was het optreden van Biposto. Met FeJo werd geknokt om de overwinning in de proklasse. Met een halve minuut voorsprong was de eerste overwinning voor Biposto een feit. In de proklasse maakte JBK Racing haar debuut en dat ging alleszins behoorlijk. De rondetijden waren competitief en op een remprobleem na bleven technische problemen uit. Dat gold niet voor RAEK Racing, dat als RIB Racing zijn comeback maakte. Er moest volop gesleuteld worden tijdens de race, maar in de slotfase kwamen de snelle rondetijden. Wat betreft teamlid Michaël Spronkers smaakte deze eenmalige comeback naar meer.

Een gastoptreden was er van Tim Coronel in het RK1-team van Len van Leeuwen. Hij begon voortvarend door bij de start van de race de kop te pakken, maar in de slotfase bleek dat zijn rug minder moeite heeft met drie weken Le Dakar in een buggy dan een paar uurtjes in een kart...

 
Laatst geupdate op ( zondag 22 mei 2011 )
 

FOTO S

Sponsoren

A van Buuren
v. Heert Motorservice
Publitas ICT

Agenda

Agenda is leeg
© 2018 Biposto Racingteam
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.