No flash player!

It looks like you don't have flash player installed. Click here to go to Macromedia download page.


Home arrow > Races 2009 arrow Kings of Karting race 1 & 2 Emsburen 2009
Kings of Karting race 1 & 2 Emsburen 2009


Wij werden in de hoofdrace vijfde en dat kwam niet omdat het ineens goed ging.
De kart was ondanks wat aanpassingen nog steeds niet te besturen, het ging wel wat beter.
Wij begrepen er niets van, waarom de kart deed wat hij deed, terwijl twee weken geleden het zo goed ging.


Na een lange winterstop was het eindelijk zover, het seizoen Kings of Karting werd afgetrapt in Emsbüren, voor een drie uurs race op zaterdag en een zes uurs race op zondag.

Zaterdag vertrok het team al vroeg naar Duitsland, we hebben er zin in!
Het team had het voor het aan komende seizoen goed voor elkaar, nieuwe kart, nieuwe motoren en veel getraind met het nieuwe materiaal en met de nieuwe teamleden.
De trainingen waren gepland door het team om zo meters te kunnen maken met de nieuwe kart, plus de nieuwe motoren en uiteraard om de nieuwe rijders aan elkaar te laten wennen.
Ronald was als enige over gebleven in het team omdat Niels en Winfried besloten hadden niet meer mee te doen aan de Kings of Karting.

Ronald moest dus op zoek naar nieuwe rijders en heeft deze uiteindelijk gevonden.
Het is natuurlijk moeilijk om vervangers te gaan zoeken die net zo goed of wellicht beter zijn dan Winfried en Niels, misschien moeten we dan maar praten over opvolgers.
In Evert jansen en Arjan van Damme denkt het team waardige opvolgers te hebben gevonden.
Evert is werkzaam in zijn vrije tijd op kartbaan Driebergen en heeft zo de nodige ervaring opgedaan in een pro-kart op een buitenbaan. Evert is tevens aangesteld in het team als monteur.
Arjan is niet zo bekend in het pro-kart gebeuren maar des te meer op indoor gebied.
Dit jaar is Arjan kampioen geworden van Zeeland, echter deed Arjan onlangs mee in een pro-kart experience gehouden in Driebergen en ging daar met de eerste prijs aan de haal!

Ondanks dat veel teams vrijdag al aanwezig waren, besloten wij om thuis wat werkzaamheden te verrichten aan de kart en dan maar zaterdag af te reizen naar Duitsland.
Twee weken daarvoor hadden wij al getraind in Emsbüren en hadden toen een redelijke afstelling gevonden.
 
Eenmaal op de baan aangekomen te zijn was het uitladen geblazen en het kamp op te zetten.
De nieuwe kart en haar nieuwe motoren fonkelde ons tegemoet. Omdat wij al voorbereidingen hadden getroffen was de kart klaar om de baan op te gaan en konden wij op zoek gaan naar een goede afstelling voor de 3 uurs race van die middag.

Arjan ging als eerste de baan op om warm te draaien, daarna was het de beurt aan Evert om de baan te verkennen. Na twintig minuten kwam Evert weer binnen (we moesten plaats maken voor de twee takt rijders).
Nadat de baan weer vrij gegeven ging Ronald de baan op om de baan te verkennen, Ronald had nog geen twee rondjes gereden of het begin van (wat wij niet konden vermoeden) een ellendig weekend.
Terwijl Ronald op volle snelheid aan komt stormen werd er een kart door pa lief de baan op gestuurd, Ronald kon een klapper niet meer voor komen en reed volledig met de achterkant van onze de kart over de voorkant van zijn kart.
In Emsbüren is het oprijden van de baan erg kort en erg onoverzichtelijk, je kunt als rijder op de baan niet zien of er iemand de baan op komt en andersom is het net zo.
Pa vond waarschijnlijk dat het wel kon en stuurde zijn zoon de baan op, de klapper was wellicht te voorkomen als de jonge rijder (denk acht jaar oud) links had blijven rijden maar hij besloot om de baan over te steken.
Persoonlijk denk ik wanneer ik op een kartbaan aan kom, en zie dan 23 wedstrijd karts op de baan rijden dan zou ik daar niet met een achtjarig kind tussen willen rijden.

Het resultaat was een kromme achteras, tandwiel kapot, ketting kapot enz enz.  Kortom einde training, sleutelen maar om de boel weer voor de eerste race klaar te hebben.

Drie uur later  waren we klaar met het herstellen van de schade, mede dankzij Edward van Speedsport Holland, daarvoor onze dank.

Wij konden nog een paar rondjes rijden voordat de wedstrijd begon, door al dat gedoe konden wij geen afstelling vinden voor de race, we moesten de race beginnen met nieuwe banden en dat is een nadeel. Het team was van plan om de banden in de training in te rijden zodat ze in de race optimaal zouden presteren.

Er was geen kwalificatie voor de eerste race maar een loting en die was voor ons ook niet goed. Wanneer je bijna als laatste moet vertrekken terwijl de naaste concurrenten vooraan beginnen ben je eigenlijk al kansloos voor de overwinning.. ….

De race begon, Arjan had een goede start. Arjan pakte vijf plekken al in de eerste ronde, maar al gauw bleek dat wanneer de temperatuur in de banden opliep, wij het tempo niet meer konden volgen. Niet alleen de banden gaven problemen maar ook een van onze motoren.
Een van de motoren liep niet lekker en daardoor hadden wij onvoldoende snelheid.
Al vlug reden we op de voorlaatste plaats, kart nummer 88 reed op de laatste plaats omdat ook zij veel problemen kenden.
Wat Arjan ook deed, de kart was niet normaal te besturen en met een motor op halve kracht besloot het team om Arjan binnen te halen voor een motorwissel.

Nadat de motor was gewisseld door Edward van Speedsport Holland werd Arjan weer de baan op gestuurd. Na een inspectie van de nieuwe motor kwamen wij erachter dat er een verkeerde koppeling gemonteerd was, deze koppeling had 16 tanden terwijl de koppeling er 20 moet hebben. Foutje van onze motor leverancier.
Het is ons een raadsel waarom wij daar niet achter zijn gekomen in de training, wellicht omdat wij de motoren in moesten rijden en daarom niet op vol vermogen reden.

Het ging niet beter, de kart was niet te berijden, we hadden geen onderstuur, geen overstuur we hadden eigenlijk helemaal niets. De kart gleed en deed alles wat wij niet wilden.

Het team besloot de eerste race op te geven en haalde de kart binnen om nog voor het einde van de wedstrijd naar een juiste afstelling te gaan zoeken en de nieuwe motor met de goede koppeling te monteren.

Na wat werkzaamheden konden wij een paar rondjes voor het einde van de wedstrijd de baan op om te kijken of het wat beter ging en te tanken voordat de wedstrijd eindigde.
Wij konden dan de hoofdrace van zes uur beginnen met een volle tank.
Misschien bracht ons dat een voordeeltje ten opzichte van onze concurrenten.
Na de race werden de karts in de pit gereden om daar te blijven staan voor de race van zondag. Zucht !!!!!

De strijd in de pro-klasse ging tussen Racemates en B&B Racing, de nummers één en twee van zaterdag. Een straf van twee ronden door een te late pitstop en een gebroken ketting nekten Racemates, dat achter CK Racing als derde eindigde. Winnaar werd B&B Racing, de eerste overwinning van het team.

Wij werden in de hoofdrace vijfde en dat kwam niet omdat het ineens goed ging.
De kart was ondanks wat aanpassingen nog steeds niet te besturen, het ging wel wat beter.
Wij begrepen er niets van, waarom de kart deed wat hij deed, terwijl twee weken geleden het zo goed ging.

Om die vijfde plaats ontstond een wedstrijdje met Weineken, liever hadden we geknokt met B&B racing, de Racemates of met CK racing met alle respect voor Weineken.  

Thuis gekomen en na wat dagen de boel op een rijtje te hebben gezet (daarom duurde het zolang eer er een verslag op de site kwam) zijn wij tot de conclusie gekomen dat de kart niet te besturen was omdat er een zes millimeter achteras in is gezet terwijl wij altijd gereden hebben met een vijf millimeter.
De kart reageert volgens de “geleerden” totaal anders met een dikkere achteras, Edward heeft voor een zes millimeter gekozen omdat deze sterker is en terug kijkend op het ongevalletje in de training was dit wellicht een goede keuze maar pakte voor ons volledig verkeerd uit.
De banden waren ook niet de beste, dat ondervond ook Koene in de eerste race, maar konden dat weer herstellen in de hoofdrace en zodoende met de eerste plaats aan de haal gingen. 

Conclusie:
Evert en Ajan hebben bewezen goede opvolgers te zijn en passen prima in het team.
Het team betreurd dat het zo is gelopen, maar hoeveel pech kun je hebben in een weekend?

De schade aan de kart, een slecht setje banden, verkeerde keuze achteras (wel begrijpelijk), de motor met een verkeerde koppeling en natuurlijk de loting, kansloos gewoon.

Wij doen niet meer mee voor de top drie in het kampioensschap, dat is het nadeel van een race weekend. In ons geval presteer je gelijk in twee wedstrijden slecht en dat hakt er aardig in en dat allemaal door een ongeval op zaterdag, wellicht hadden wij er ook beter op moeten reageren. Op naar de volgende race!

Uitslag 6-uursrace zondag:

1 Koene Racing
2 VDH Motorsports 1
3 Triple K Racing
4 Sparerib Express
5 Exige Racing
6 VDH Motorsports 2
7 Kombikart Ekart
8 Double U Racing
9 C2N Telematch Racing
10 B&B Racing (pro 1)


Uitslag 3 uursrace zaterdag. Tevens startopstelling 6-uursrace zondag:

1 Triple K Racing
2 C2N Telematch Racing
3 Kombikart Ekart
4 VDH Motorsports 1
5 RAEK Racing
6 Racemates.nl (pro 1)
7 Exige Racing
8 Toekan Racing
9 B&B Racing (pro 2)
10 2MG Racing (pro 3)


 

 

 
Laatst geupdate op ( zondag 07 juni 2009 )
 
< Vorige

FOTO S

Sponsoren

A van Buuren
v. Heert Motorservice
Publitas ICT

Agenda

Agenda is leeg
© 2018 Biposto Racingteam
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.