No flash player!

It looks like you don't have flash player installed. Click here to go to Macromedia download page.


Home arrow > Nieuws
> Nieuws
Puntentelling Kings of Karting

De Kings of Karting heeft een vaste punten telling die gelijk is in de SuperPro en de Pro.

Daarnaast krijgt diegene die de snelste ronde in een wedstrijd heeft gereden    1 punt extra.
Daarnaast krijgt diegene die de snelste ronde rijdt in de (niet altijd) kwalificatie 1 punt extra.
                     
  Daarnaast kan de wedstrijdleiding ten allertijden punten aanpassen en / of  veranderen.




                     nr   1 =  33 punten.    nr 11 =  20 punten.    nr 21 =  10 punten.
                     nr   2 =  30 punten.    nr 12 =  19 punten.    nr 22 =  09 punten.
                     nr   3 =  28 punten.    nr 13 =  18 punten.    nr 23 =  08 punten.
                     nr   4 =  27 punten.    nr 14 =  17 punten.    nr 24 =  08 punten.
                     nr   5 =  26 punten.    nr 15 =  16 punten.    nr 25 =  07 punten.
                     nr   6 =  25 punten.    nr 16 =  15 punten.    nr 26 =  06 punten.
                     nr   7 =  24 punten.    nr 17 =  14 punten     nr 27 =  05 punten.
                     nr   8 =  23 punten.    nr 18 =  13 punten.    nr 28 =  04 punten.
                     nr   9 =  22 punten.    nr 19 =  12 punten.    nr 29 =  03 punten.
                     nr 10 =  21 punten.    nr 20 =  11 punten.    nr 30 =  02 punten.
 
Sponsoren 2010
Laatst geupdate op ( zondag 10 januari 2010 )
Lees meer...
 
Proef met RK1 in Kings of Karting geslaagd

Tussen de 21 prokarts reed in Hahn buiten mededingen ook een RK1 kart mee. Organisator Len van Leeuwen, zelf één van de rijders, hield deze proef om te kijken of hij het veld van de Kings of Karting voor 2010 op deze manier kan uitbreiden.

Len: ,,We zien helaas dat het startveld in de Kings of Karting de afgelopen jaren geleidelijk kleiner is geworden. Dit jaar rijden er meestal twintig karts mee. Minder moeten het er gewoonweg niet worden, want dan kan ik dit kampioenschap niet meer organiseren. Ik wil de startgelden niet nog hoger maken en ik kan de Kings natuurlijk ook niet met verlies organiseren. We moeten dus een oplossing vinden, want het blijft één van de leukste en meest betaalbare kartkampioenschappen.’’

Een RK1 is ongeveer even snel als een prokart, wellicht iets sneller. ,,Dat maakt het aantrekkelijk voor nieuwe mensen om in de Kings te stappen. Doordat de kart een tik sneller is, kun je meteen leuk meedoen’’, meent Len. ,,De Kings is zó competitief dat nieuwe teams nu in het eerste jaar vaak dik achteraan rijden en dat is niet bevorderlijk voor de motivatie, je ziet mensen daardoor soms afhaken. Met een RK1 zouden ze in elk geval meteen mee kunnen racen. Maar het verschil is ook weer niet zo groot dat de races op hun kop gezet worden. Bij deze proef hadden we drie ervaren rijders en hoewel we iets sneller waren, kwamen we de betere prokarts echt niet zomaar voorbij.’’

Een ander voordeel van een RK1 is de kosten. Len: ,,Eén zo’n motor is niet duurder dan de twee Honda-motoren op een prokart. Alleen is een RK1 verzegeld en die hoef je dus niet te tunen, dat scheelt in de kosten. Bovendien kunnen we aan de hand van het tandwiel bepalen hoeveel toeren de motor mag draaien. Afgelopen weekend kwamen we niet boven de 10.000 toeren uit, terwijl zo’n motor er veel meer aankan. Dat betekent dat de motor ook helemaal niet zwaar belast wordt en lang mee kan gaan.’’

In welk frame de motor komt, maakt Len van Leeuwen niet zoveel uit. ,,Dat kan een prokart zijn, of een tweetakframe, zolang het maar geen eigenbouw is. Het verbruik is hoger dan bij een prokart. Daar kun je op twee tankjes van gezamenlijk zes liter afhankelijk van de sproeiers zo’n 100 minuten rijden. De RK1 heeft een 8-litertank en wij moesten na een uur tanken.’’

Hoe de Kings of Karting er volgend jaar uit gaat zien is iets waar Len de komende tijd rustig naar gaat kijken. ,,Ik heb dit idee met de RK1 zuiver in gedachten om de opstap naar de Kings of Karting makkelijk te maken en de startvelden groter te maken, zodat de Kings kan blijven bestaan. Op termijn zouden nieuwe rijders over moeten stappen op een prokart. Maar dat zijn enkel gedachten. Ik wil dit eerst gaan evalueren en dan kijken of we de proef omzetten in een reglementsaanpassing voor volgend jaar. Kijk, als er morgen tien nieuwe prokart-teams zich melden, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.’’

De RK1 is een viertakt motor speciaal ontwikkeld voor karting. Het concept is ontstaan vanuit de markt- vraag naar een eenvoudige en betaalbare manier om in te kunnen stappen in de wereld van karting. Het doel van het RK1 concept is zoveel mogelijk mensen gemotoriseerd plezier te laten beleven op de bestaande kartbanen in Nederland en daarbuiten. Karts uitgerust met RK1 motoren mogen op iedere bestaande Nederlandse kartbaan rijden. RK1 motoren zijn geschikt voor bijna ieder bestaand viertakt kart chassis. RK1 motoren kunnen zowel voor recreatieve doeleinden als voor officiële wedstrijden gebruikt worden.

 Inhoud 150cc
 4 bovenliggende kleppen
 15 pk
 Draaimoment: 1.4 Nm@8500 tpm
 10.500 toeren per minuut
 12V Elektrische start inrichting
 Droge koppeling
 Gewicht 17.0 kg

Laatst geupdate op ( woensdag 07 oktober 2009 )
 
Kings of Karting Regelementen

Onder auspiciën van de KNAF, Knac Nederlandse Autosport Federatie, wordt het Nederlands endurance kampioenschap georganiseerd. Dit kampioenschap wordt verreden onder de naam ‘Kings of Karting’ en bestaat uit acht wedstrijden variërend van 3 tot 8 uur. Het veld is zeer competitief en het volle startveld met meer dan dertig teams zorgt altijd voor veel spektakel. Vanaf 2006 is de Kings of Karting opgedeeld in  twee klasses namelijk de ‘SuperPro’- en de ‘Pro’ klasse. De SuperPro klasse is bedoeld voor fabrieksteams en zeer ervaren teams. De Pro klasse is bedoeld voor de minder ervaren teams en teams met een klein budget.

REGLEMENT PROKART ENDURANCE KARTING

- Algemeen
Van toepassing is het KNAF Reglement 4-takt Kartraces en alle daarin genoemde reglementen.
- Leeftijden
De leeftijd van de "teamleider / inschrijver" dient minimaal 18 jaar te zijn. Teamleden (rijders) mogen
deelnemen vanaf het jaar waarin men 16 wordt. Bij minderjarige deelnemers dient de inschrijving
meeondertekend te zijn door de ouder/voogd.
– Kart Algemeen
Gewicht. Op de, bij de wedstrijd gebruikte weegschaal, dient het afgelezen gewicht van de kart + rijder +
transponder op ieder tijdstip van de wedstrijd, ten minste 185 kg te zijn (voor weegprocedure zie het Reglement
4-takt wedstrijden).
Straf: tijdens de kwalificatie: niet geklasseerd; achteraan starten. Tijden de race: bij een te laag gewicht
t/m 1 kilo: aftrek van 1 ronde per twee uur dat de race duurt. Bij een te laag gewicht van meer dan 1
kilo: aftrek van 1 ronde per uur dat de race duurt. In beide gevallen met een maximum van 10 ronden
per overtreding.
Toevoegingen aan de kart die tot doel hebben het vereiste gewicht te bereiken (zoals lood) dienen deugdelijk aan de kart bevestigd te zijn, dit ter beoordeling van de TC.
Straf: overtreding van dit artikel heeft één ronde straf tot gevolg
Nummerbord. Achtergrond Kleur WIT, cijfers ROOD minimalehoogte 14 cm.
Banden. Zie het bandenbulletin en o.a. te vinden op de site van de organisator.
Extra stoel. Het gebruik van een losse inzet-stoel in de vaste stoel tijdens de race is toegestaan, mits deze
tenminste op één plaats aan de kart bevestigd is met een stevige verbinding (bout, tierap, dit ter beoordeling van de TC, e.d.) (dus geen tanktape e.d.).
Straf: overtreding van dit artikel heeft één ronde straf tot gevolg
Geluid. Maximaal gemeten geluid: 90 dB(A) is toegestaan.
Banden Parc Fermé. De eerste zes deelnemende teams uit de tussenstand van de Superpro klasse en de eerste zes deelnemende teams uit de tussenstand van de Pro Klasse zijn verplicht hun banden (slicks) in het Parc Fermé te kopen den deze daar op velg te zetten. Voor aanvang van de tijdtraining kunnen de velgen in het Parc Fermé op de kart gezet te worden. Regenbanden hoeven niet uit het Parc Fermé gekocht te worden. Tijdens de race overstappen van regenbanden op slicks kan alleen met slicks uit het Parc Fermé. De banden dienen in het Parc Fermee te blijven tot de kwalificatie cq. de race aanvangt. Tussentijds het Parc Fermee verlaten met de banden is niet toegestaan.
Klasse. De prokarts zijn onderverdeeld in twee klassen, te weten de SuperPro en Pro klasse. De SuperPro-klasse is bedoeld voor de ervaren teams en de Pro-klasse is voor de minder ervaren teams. Voor aanvang van de eerste wedstrijd dient elk team aan te geven in welke klasse zij meent te willen rijden. De 0rganisatie behoud zich echter het recht de indeling te wijzigen, waarbij ze zich beroept op de behaalde resultaten. Zo gaat bijvoorbeeld een team dat kampioen wordt in de Pro-klasse, in het volgende jaar automatisch naar de SuperPro-klasse.
- Chassis
Chassis. Nationaal gehomologeerd (Homologaties van na 1 januari 2005 zijn uitsluitend geldig indien zij
uitgegeven zijn door het bestuur van de afdeling 4-takt van de sectie karting). Uitsluitend één chassis (dat bij de veiligheidskeuring aangeboden is) mag op de wedstrijd gebruikt worden.
Alle chassisdelen en onderdelen die bedoeld zijn voor het aanpassen van de wegligging (sporing, caster, camber, remdruk, gewichtsverdeling, e.d.) dienen zo gemonteerd en geborgd te zijn dat verstellen tijdens het rijden niet mogelijk is. De borging dient zodanig te zijn dat de verstelling tussen heats of tijdens pitstops vergelijkbaar in moeite is, als een kart waarop dergelijke systemen niet toegepast worden. De uitspraak van de TC is hierover bindend. Bij het niet naleven van dit artikel wordt de straf onderaan artikel 4 toegepast.
Wielbasis. Minimaal 1040 mm, maximaal 1080 mm
Achteras. Diameter 30 mm, massief of hol, magnetisch materiaal, uit één geheel bestaand.
Remmen. Hydraulisch of mechanisch, werkend op de achteras, maximaal 1 remklauw met maximaal 2 zuigers, een aan iedere kant van de remschijf. Voorremmen zijn niet toegestaan.
Velgen. Maximumbreedte: voor 130 mm, achter 190 mm
Achterbumper. Is verplicht. De bumper moet deugdelijke en van magnetisch buis te zijn met een minimale
diameter van 25 mm. De afstand tussen bumper en het wegdek moet onder alle omstandigheden tussen 50 mm en 85 mm zijn. De achterbumper dient vanaf opzij gezien, vertikaal vlak te zijn, waarbij aan de bovenzijde een naar achter gebogen vlak onder een hoek van max. 30 graden is toegestaan. De bumper dient op tenminste 2 plaatsen met het chassis te zijn verbonden. De bumper dient tenminste 50 % van de breedte van de achterwielen te bedekken, doch mag in geen geval buiten de achterbanden uitsteken. De bumper mag niet in de breedte verstelbaar zijn.
Voorbumperspoiler. Model CIK of FMK (gehomologeerd of geregistreerd), model nieuw of oud, verplicht. De spoiler dient deugdelijk vast gemaakt te zijn.
Stuurspoiler. Volgens FMK, model nieuw of oud, verplicht. Model Bigfoot toegestaan volgens specificatie
zoals gedeponeerd bij het BSK.
Side-pods. Volgens de maatvoering en materiaalkeuze volgens de CIK, verplicht. Uitsluitend de montage van de transponder + houder op de side-pods is toegestaan. Een Side-pod mag aan de zijkant van de kart maximaal 5 cm buiten het achterwiel uitsteken, mits de toegestane maximale breedte van de kart (= 140 cm) niet overschreden wordt.
Overbrenging. 20: 66, 219 gauge ketting.
Velgen. Voorvelgen zitten vast met een centrale borgmoer. Achtervelgen zitten vast met drie bouten of
borgmoeren. Verwisselen van velgen is uitsluitend toegestaan d.m.v. het verwijderen van deze bouten of
borgmoeren. Snelwisselsystemen zijn niet toegestaan. Met het verwisselen van de wielen is alleen
handgereedschap toegestaan (geen elektrisch of pneumatisch gereedschap)
Straf: Overtreding van dit artikel heeft per uur dat de race duurt 1 ronde aftrek tot gevolg.
- Motoren
Motor. HONDA GX160 specificatie K1 (serienummer beginnend met. GC 02), HONDA GX160
specificatie T1 (serienummer beginnend met GC ABT), HONDA GX160 specificatie UT1 (serienummer
beginnend met GC AFT) van het type QHQ4 of QX4 (motor met olieniveau regelaar die afgesloten of
verwijderd mag worden). Maximaal 4 stuks mogen per race ingezet worden, mits deze bij de
veiligheidskeuring aangeboden en geregistreerd zijn. Het wisselen van motoren mag alleen nadat dit schriftelijk gemeld is bij de wedstrijd-secretaris. Hiervoor zijn speciale briefjes verkrijgbaar bij het wedstrijdsecretariaat.
Het is niet toegestaan om onderdelen van verschillende types HONDA motoren onderling met elkaar te
wisselen. Het betreft motoren zoals omschreven in artikel 44.1.
Toleranties. Voor maximale toleranties dienen de HONDA servicerichtlijnen aangehouden te worden. Hiermee wordt verwezen naar het boek “Shop manual” van Honda (boeknr. 66ZH700). Voor alle daarin ontbrekende maten en/of toleranties gelden de maten zoals genoemd in het boek “Parts catalog” van Honda (boeknr.:
13ZH80E6 of 13ZH80E8). Klepveren – dikte draad klepveer 2mm. Met een maximale tolerantie van 0.02mm.
naar boven.
Onderdelen. Uitsluitend originele HONDA onderdelen, bedoeld voor motoren als omschreven in artikel 44.1,
zijn toegestaan. Bouten en moeren hoeven niet origineel te zijn, zij mogen echter geen ander doel hebben dan
origineel. Ten behoeve van borging mogen bouten en moeren doorboord worden.
Verboden. Het verwijderen van materiaal van, of het toevoegen van materiaal aan de motor is expliciet
verboden. Beschadigde onderdelen dienen vervangen te worden. Op alle onderdelen moeten de originele
bewerkingsgroeven zichtbaar blijven. Alle motoronderdelen dienen volgens HONDA richtlijnen gemonteerd te zijn.
Verplicht. Het monteren van een extra veer aan het gasmechanisme die de gasklep sluit indien geen gas gegeven wordt of de gaskabel niet bevestigd is.
Cylinderkop. De minimale inhoud van de cylinderkop in gemonteerde toestand bedraagt 22,5 cc. De inhoud wordt gemeten met de zuiger in de bovenste stand van de compressieslag. Inbegrepen in de kopinhoud is de inhoud van het bougiegat (tip om te meten: zet de zuiger vlak voor het bovenste punt van de compressieslag en injecteer met een injectiespuit 22,5 cc van een dunne vloeistof -rode lampen olie of een andere dunne olie - en breng vervolgens de zuiger rustig omhoog. De vloeistof mag dan niet over de rand van het bougiegat stromen).
Om een te grote inhoud terug te brengen tot een waarde die dicht boven de genoemde 22,5 cc ligt, is het gebruik van een of meerdere koppakkingen van een Honda 200cc motor toegestaan (bestelnr. = 12251-ZLO-003). Letop! Uitlektijd die wij hanteren tijdens de technische nacontrole bedraagt 60 seconde. Gemeten wordt vanuit een glazen buret met een capaciteit van 25 ml. Diameter van het glazen buret bedraagt: binnenwaarts 8mm. Er wordt rode lampenolie van het merk Old Dutch Farmlight Lampoil gebruikt. Deze is onder andere te koop bij Xenos, Blokker, Marskramer en de Makro.
Toegestaan. Verwijderen van de toerentalbegrenzer/-regelaar (zie HONDA-parts catalog GX160, blz. 21 t/m
26). Onderdeel 9, 20 en 21 mogen vervangen worden door een bout, ringen en moer ter afdichting van het
ontstane gat.
- Verwijderen of loskoppelen van de beveiligingsschakelaar (zie HONDA-parts catalog GX160,
blz 21 t/m 26, onderdeel 3).
- De originele klepveren mogen vervangen worden door klepveren van de GX140, met
onderdeelnummer 14751-ZE1-000.
- Monteren van alternatieve hoofdsproeiers :
99101-ZF5-0680 99101-ZF5-0700
99101-ZF5-0720 99101-ZF5-0750
- De bevestiging van gaskabel aan gasmechanisme.
- De cilinders mogen bij revisie opgeboord worden tot de eerste overmaat zuiger.
Uitsluitend zuigers met de volgende HONDA-part-nummers mogen gebruikt worden:
13102-ZH8-010, 13102-ZF1-020, 13102-ZE7-010.
Voor de GX160 T1 QHQ4 mag uitsluitend de eerste overmaatzuiger (0.25) met het
onderdeelnummer 13102-ZE7-010 gebruikt worden.
Tevens is het gebruik van oliekeerringen van de Honda 200cc motor (bestelnr. = 12209-ZLO-003) op
beide klepstelen toegestaan met het doel het opkruipen van de klepgeleiderbussen tegen te gaan.
Bougies. Uitsluitend de volgende bougies zijn toegestaan:
NGK : BPR5ES, BPR6ES
NIPPONDENSO : W16EPR-U, W20EPR-U
Koppeling. Uitsluitend een droge, luchtgekoelde, niet tijdens het rijden verstelbare koppeling is toegestaan.
Overig. Wat in dit artikel over de motoren niet beschreven is, is niet toegestaan.
Geschillen. Bij technische geschillen wordt de beslissing, of een motor wel of niet conform het reglement is, genomen door een commissie bestaande uit twee, door de sectie Karting aangewezen, gelicentieerde TC's en een technische vertegenwoordiger van HONDA.
44.13 Uitlaat: Het is toegestaan je “rammelende” uitlaat te laten repareren. Dit dient te gebeuren volgends de door de organisatie opgestelde regels. Deze zijn op te vragen bij de organisatie.
Straf: Overtreding van dit artikel heeft uitsluiting van de deelnemer voor het betreffende wedstrijd
onderdeel tot gevolg.
- Maximale rijtijd
De maximale rijtijd moet liggen tussen de 45 en 75 minuten. De exacte rijtijd die geldt tijdens een wedstrijd zal bekend worden gemaakt door middel van een loting tijdens de rijderbriefing op de dag van de wedstrijd. De nieuwe rijder moet vervolgens de pitstraat uitrijden en aan de wedstrijd deelnemen, voordat een rijderswissel met een andere rijder(s) uit het team is toegestaan.
Niet inbegrepen in deze tijd is de periode gedurende code rood. Bij code rood wordt de tijdmeting direct stilgezet en gaat direct verder zodra de wedstrijd voortgezet wordt.
De rijtijd is als volgt gedefinieerd: Zij gaat in bij de eerste passage over de lus voor tijdmeting in de baan of in de pituitgang en stopt op het moment dat men over de lus rijdt die voor de weegschaal ligt. Bij het einde van de wedstrijd stopt de tijd op het moment dat men tijdens het finishen over de lus in de baan rijdt. De extra tijd die valt tussen de officiële eindtijd van de race en het afvlaggen van de leider van de race zal bij elk team in mindering gebracht wordt op de tijd die bij het finishen voor elk team gemeten is. De rijtijd wordt m.b.v. een computer voor elk team apart gemeten. De zo gemeten tijd is bindend.
Straf: Een overschrijding van maximaal 1 minuut heeft een aftrek van 2 ronden tot gevolg. Bij een
langere overschrijding worden 4 ronden in mindering gebracht.
- Pitstops
In de pitstraat mag uitsluitend stapvoets worden gereden. Wisselen van rijder, reparaties en onderhoud (b.v. ketting sprayen) aan de kart mogen alleen worden uitgevoerd op de daartoe aangewezen plaats als de kart volledig stilstaat.
De snelheid in de pitstraat zal geschieden door middel van een teamgenoot die WANDELEND voor de kart de rijder naar de betreffende pitbox of naar het einde van de pitstraat begeleid.
Straf: Overtreding van deze regel heeft aftrek van één ronde voor dat team tot gevolg.
Als de wedstrijd wordt stilgelegd met de rode vlag is het niet toegestaan de pit in te rijden. Karts die zich op dat moment in de pitstraat bevinden mogen niet verplaatst worden en reparatie aan de kart zijn gedurende de code rood periode verboden.
Straf: Overtreding van deze regel heeft per wedstrijdduur van twee uur aftrek van één ronde voor die
deelnemer team tot gevolg.
- Tanken
Vanaf het moment dat de officiële (tijd)training gestart is tot het einde van de race dient het tanken te gebeuren op de daarvoor bedoelde "tankplaats" waar een rookverbod geldt, open vuur verboden is en uitsluitend rijders en tankofficials mogen zijn.
Vanaf het begin van de (tijd) training tot aan het einde van de race is het verwijderen van brandstof uit de
benzinetanks alleen toegestaan op de daarvoor bedoelde “tankplaats”
Men dient alle instructies van de officials op te volgen. Het tanken gebeurt als volgt:
- De rijder rijdt stapvoets tot voor de tankplaats en stopt de kart daar.
- De rijder stapt uit de kart en alle motoren van de kart worden afgezet.
- Vervolgens wordt de kart naar de tankplaats geduwd.
- De rijder stelt zich naast de kart op met een brandblusser gereed tot blussen en de spuitmond gericht op de tanks van de kart. Nu pas zal met tanken worden gestart.
- Nadat de vuldoppen goed zijn vastgedraai en het "oke" teken is gegeven, kan de brandblusser losgelaten worden.
- De rijder dient de kart zelf van de tankplaats weg te duwen, waarna dan op eigen kracht de motor(en) gestart wordt. Reparaties tijdens het tanken zijn verboden.
Tijdens momenten dat de wedstrijd stilgelegd is met code rood, is tanken niet toegestaan.
Straf: Overtreding van dit artikel heeft een Stop & Go straf tot gevolg.

Laatst geupdate op ( donderdag 31 januari 2008 )
Lees meer...
 

FOTO S

Sponsoren

A van Buuren
v. Heert Motorservice
Publitas ICT

Agenda

Agenda is leeg
© 2018 Biposto Racingteam
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.